Direktlänk till inlägg 14 maj 2010

Auld lang syne.

Av spuss - 14 maj 2010 17:35

Idag stegade två uppenbara dykes in på vårt lilla norska nationalskattscafé mellan fjorden och fjällen där jag satt iklädd gammaldagsa kläder i form av fotsidt (?) förkläde och vit fluffig skjorta. De talade dålig engelska med tysk brytning och ställde en massa frågor angående platsens historia. Jag slet mig genast från min mycket roande litteratur i form av Charlotte Roche's Våtmarker för att på mer perfekt släpig amerikanska berätta det jag visste men beklaga det faktum att jag inte kunde ge dem en korrekt omvisning i tunet då jag var ensam i cafét. Deras blickar avslöjade att min sexuella identitet stod att läsa som ett uppfläkt lexikon i pannan på mig, eller kanske frisyren och ögonen och hållningen, vem vet, och situationen blev genast gemytlig som att ett band knöts mellan våra tre kroppar i samförstånd över att vi alla föredrar att dra över kvinnfolk framför det motsatta. Efter en stund började de se sig om i det hemtrevligt inredda lilla cafét och en av blickarna fastnade på spisen bakom mig. Hon pekade rakt på min bok och frågade, "cen I hevv a lukk?". "oj" tänkte jag och tog upp boken. "at this?" Nej det var självklart den gamla antika spisen hon menade men tillkännagav att hon självklart läst boken (den är tysk of course) och lade samtidigt till att hon som skrivit den inte var klok i huvet. Jag kontrade med att jag tyckte hon verkade coolt intressant och att jag mer än gärna skulle träffa henne IRL. Kom typ direkt på att det måste ha låtit som att jag satt där och blev kåt under förklädet och mer än gärna skulle ligga med den tilltänkta. Samtalet stakade sig en stund och jag vek snart in på att prata med nån gammal historisk gubbe. Norsk såklart så som sig bör.


Som ovanstående text säkert avslöjar så är dagarna här inte så värst händelserika. Men jag gillar dem. Gillar att ha enkla fasta rutiner, jobba varje dag, vara käck och fult klädd. Gillar att steka våfflor, koka kaffi, sälja isglass och snacka norska. Gillar att inte hinna tänka så mycket, att så fort arbetsdagen är slut, äta middag och sen gå upp i fjället på kvällstur. Klappa ett och annat lamm, samla ägg som hönsen har värpt, INTE äta socker och njuta av att bli smalare och smalare. Förutom ikväll när jag är ensam hela dagen och kvällen. Direktt när jag slutat, sket jag i att städa i cafén och gick upp hit till kontoret för dator, bästa-kompis-radiosändning, blogging, vindruvor och hur mycket öl jag vill. Ska nämligen vara ledig imorgon o har en massa öl med kort datum från tunets matkällare som jag kan kalasa på bäst jag vill. Så nu ska jag sluta skriva, öppna ytterligare en Hansa, njuta av världens bästa Petras världens finaste röst och unna mig lite ledigt innan jag med svansen mellan benen går tillbaka och städar upp efter dagens kaffigäster för att sen ta med mig picknick till fjorden. Sällskapet kommer nog inte bestå av mer än Charlotte Roche som ju iochförsig är mer än nog men jag hade nog mer än gärna fått sällskap av min enda egna Hardangervän som bor en bit bort. Nåja. Ingen vet.


Jag hade förresten gärna träffat Rufus Wainwright just därför att han är bög (som de pratade om på radion). Bögar är snälla. Hejdå.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av spuss - 12 april 2017 09:24

Den svarta skärmen. Tangentbordet. Tystnaden. Spelar lite ukulele. Diskar lite disk. Lägger mig på sängen och luktar på hunden. Fågelkvitter. Framtidsdrömmar. Förväntan. Den svarta skärmen. Tangentbordet. Tystnaden. Kollar bilder i mobile...

Av spuss - 8 april 2017 12:41

Köksfönster. Kaffekopp. Hunden under bordet. Nyduschad. Huvudvärk. Måste klippa klor. Måste diska disken. Skicka några mail. En oansenlig dag. Men trygg. Den röda radion. Rösterna som talar. Polisrapporter. Gärningsman. Folk som lämnar blommo...

Av spuss - 4 april 2016 09:18

Det är inte nu det händer Inga vindar vänder Än är allting uppochner Det är bara oss vi ser Bränner ut oss på kontoren När vi avvisar personer Som vi inte vill ska bo här För vi bor här Ja vi bor här Och vi vill inte dela det Det som är v...

Av spuss - 27 oktober 2015 09:45

Sitter i ett väntrum på en privat vårdcentral och äcklas. För det första kallas väntrummet för lounge. Sen resten. De stora vitsvulstiga tyg- och ståltrådslampskärmarma i taket. Stora fyrkantiga fakeskinnmöbler som får det att lukta kemiskt. Pär...

Av spuss - 19 september 2015 17:36

Jag vill ta tillfället i akt o diskutera flyktingpolitiken Alla brotten mot asylrätten alla korrupta gränspoliser Alla tårgasröda ögon alla de fasansfulla skriken Alla överfulla båtar alla drunkningsliken Bilder på barn som spolats upp på land o ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards